sexta-feira, 22 de março de 2013

Museu da Marioneta/Puppet Museum












Para mim, existem dois museus imprescindíveis: o museu do brinquedo, em Sintra, e o museu do brinquedo português em Ponte de Lima. Ir a qualquer um deles é como terapia, são sítios que me fazem sonhar e me inspiram, sítios onde consigo passar horas e horas sem me aborrecer.

No fim-de-semana passado (e por causa da exposição da Monstra) eu, o M. e o L. fomos até ao Museu da Marioneta, em Lisboa, e o meu coração parou. É simplesmente perfeito. A Exposição da Monstra era uma verdadeira caixinha de tesouros para quem gosta de animação e stop-motion, com peças de alguns filmes que simplesmente me deixaram de boca aberta.

Depois, há exposição permanente em si, que está excelente e verdadeiramente rica – há marionetas orientais, africanas, da américa latina e depois a colecção europeia e portuguesa que são uma maravilha. Ah, mas não fica por aqui! A seguir existe uma sala onde realmente podemos aplicar o que aprendemos com marionetas e teatros disponíveis para os visitantes usarem. E no final, uma coisa que me fez guinchar um bocadinho de alegria; Estavam lá os bonecos do filme animado português “A suspeita” (que podem ver aqui caso não conheçam!) bem como todos os acessórios e cenários.

Ah, e isto tudo dentro de um convento digno de visita só pela sua arquitectura.

Palavra de honra, que fiquei fã e que vou juntar este à minha lista de museus favoritos. A única coisa que me deixou um bocadinho triste, foi não haver lá ninguém num sábado à tarde chuvoso. Se há coisa que eu não consigo compreender, é como é que sítios com tanto valor cultural e histórico como este normalmente estão vazios (ou quase) durante os fins-de-semana. Enfim. Eu, gostei e tenciono voltar muitas mais vezes, não fosse eu uma fã enorme de marionetas!

For me, there are two museums that are very close to my heart: the toy museum, in Sintra, and the Portuguese toy museum in Ponte de Lima. Going to any of this museums is like therapy to me, these are places that allow me to dream and feel inspired, places where I can spend hours and hours without felling bored.

Last weekend (and because of the exhibition of the Animated Festival Monstra) me, M. and L. went to the puppet museum in Lisbon and my heart simply stopped. The museum is simply perfect! The Monstra’s exhibition is a true box of treasures for those whom love animated films and stop-motion, with pieces from some short films that simply left me with my mouth open.

Then, you get to the permanent exhibition, which is excellent and very rich in my opinion – there are Eastern puppets, Latin American puppets, African puppets and then an amazing collection of European and Portuguese traditional puppets. Oh but the museum doesn’t stop here! Afterwards there is a room for you to play with different type of puppets and learn what we have been seeing in real puppet theaters.  In the end, there is a little surprise that made me scream of joy! The actual puppets from the Portuguese short animated film “The Suspect” (which you can watch here in case you don’t know it) as well as the puppets accessories and sets!

Oh and all of this in a amazing old convent, worthy of visit just because of its magnificent architecture.

I became a true fan of the museum and I am adding it to my top favorite museums. The only thing that made me a little bit sad was the fact that the museum was empty on a rainy Saturday’s afternoon. I mean, if there is one thing I don’t understand is how can a place of such cultural and historic value can be empty on a weekend. Oh well. I loved it and I intend to go back many many times, wasn’t I a huge fan of puppets!

Alcagoita

3 comentários:

  1. O wow, how fascinating! I love visiting museums, and this one looks like a must-see :)

    ResponderEliminar
  2. The mouths are pretty scary and quirky! But the elephant is so wonderful <3

    ResponderEliminar
  3. It must be so hard to make these puppets! You are so lucky to have these great museums to go to. I love going to the museum too, but I wish we had some toy ones here.

    ResponderEliminar

Please tell me what you think! *(: