quinta-feira, 30 de janeiro de 2014

Of fruits and vegetables / Das frutas e dos vegetais




One of my favorite things is to go to the fruit & vegetables shop owned by Isidro to buy my fruit and vegetables on a Saturday morning. Here the things smell just like they should smell, the potatoes still have some dirt on them, the apples are tasty and look the way they should look, the pumpkin is cut in front of you and the olives are to die for. Some days you can have bread from Alentejo and a sweet bread called “popias”, and my favorite fresh cheese. The parsley and the coriander are free if you take vegetables. Here the food is really really good and I know I am buying not only high quality products but also supporting in a fair way national producers and a family I know. This box takes enough fruit and vegetables for me and Miguel for a whole week – here besides the things I bought in Isidro you can also find oranges and tangerines from my grandparent’s farm, lemons from my backyard and walnuts my mother’s cousin brought from her walnut tree in Algarve.

For me this is a very important thing – that everything comes from the right place, the meat comes from the butcher, the fish comes from the fishmonger and the vegetables come from the vegetables shop. Believe me when I say it gives more pleasure to buy things this way rather than spent the entire morning stressed in the supermarket.

This week I made lemon and walnuts cupcakes. They "were" super yummy and made with fresh and season ingredients. (:

Uma das coisas que mais gosto de fazer é ir aos sábados de manhã à frutaria do Isidro comprar a fruta e os legumes. Aqui as coisas têm cheiro, as batatas têm terra, as maçãs são saborosas e com o aspecto que deviam ter, a abóbora é cortada à nossa frente e as azeitonas são de comer e chorar por mais. Em certos dias há pão alentejano de Almodôvar e popias, e um queijinho fresco que é o melhor que já comi. A salsa e os coentros são oferta para quem levar legumes. Aqui a comida é mesmo boa e eu sei que estou a adquirir não só produtos de muita qualidade mas também estou a apoiar de uma forma justa produtores nacionais e uma família que conheço. Esta caixa leva os legumes e frutas suficientes para uma semana para mim e para o Miguel – aqui para além do que comprei no Isidro vão laranjas e tangerinas da quinta dos meus avós, limões do quintal e nozes que a prima da minha mãe trouxe da nogueira dela no Algarve.


Para mim, isto é uma coisa mesmo importante – que as coisas venham cada uma do seu sítio certo, que a carne venha do talho, o peixe da peixaria e as frutas e legumes da frutaria. Acreditem que dá muito mais prazer comprar e escolher as coisas assim do que passar uma manhã stressante no hipermercado.

Esta semana fiz queques de limão e noz que "estavam" muito saborosos e como podem ver foram feitos com ingredientes frescos e da estação (:



2 comentários:

  1. Os vegetais são mesmo de encher os olhos, antes de encher a barriga, rsrs.
    E tem muito sabor.
    Importante mesmo saber a procedência.

    ResponderEliminar
  2. It looks so nice! I haven't seen any such markets here, the street vendors have pretty much the same stuff as the supermarkets. :-/

    ResponderEliminar

Please tell me what you think! *(: